pondelok 18. mája 2009

Most


Most

Dnes som dlaňami uchopil
Jedinú životnú pravdu
A aj tak ju nepochopil


Prechádzal som dnes po moste
Ako som tisíc krát predtým
A snáď aj tisíc krát potom budem

Uprostred mosta ako každý deň
Aj dnes sedí on
Beznohý žobrák
Oblečený do deravého kabátu
A rozpáraného starého svetru

Fúkal vietor ľadovo mrazivý
Schovával som ruky do vrecka
Aby mi až na kosť neomrzli

A on tam len sedel
V tej neľudskej zime
Na zamrznutom betóne
Len na kúsku nejakej krabice

A po celý čas sa už z diaľky
Na mňa priateľský usmieval

Podišiel som bližšie
Vybral z vrecka nejaké drobné
A podal mu ich

A ten beznohý človiečik
Ma úplné nečakané chytil za ruku
Zadíval sa mi dobráckou tvárou
Hlboko do očí a povedal

,,Ďakujem,,

Nedokážem slovne opísať
Čo som v tej chvíli ucítil

Držal som v dlani
Druhú dlaň
Boľavú, vráskavú
Ale takisto ľudskú dlaň, ako je tá moja

Jednu veľkú životnú pravdu som dnes do dlani uchopil
Silno som ju cítil

Je mi to tak ľúto, ale nepochopil som...
Kto dal komu viac?
Ja jemu drobné za úsmev
A či on mne úsmev za drobné?


10 komentárov:

Anonymný povedal(a)...

igor, som ju uz raz pocula v autorskom podani a ked som zbadala obrazok, vedela som, ze to bude ona.. po case ju opat citam, opat sa mi paci ako po prvy krat..ktovie, ci tam ten zobrak este sedava.. toto su tie basne, ktore sa mi od teba tak velmi pacia, ktore nutia premyslat...

Anonymný povedal(a)...

od iv samozrejme, 10:54

Anonymný povedal(a)...

Igor je naozaj chalan s velkym srdcom a je naozaj uzasne ako vnima svet okolo seba.

Most je naozaj vynimocna basen

Anonymný povedal(a)...

Ja si uplne dokazem po tejto basni zivo predstavit toho ujka na ulici. Zrazu mi moj zivot nepride az taky zly.

Naozaj uctihodna basen . A ta myslienka na konci... no k tej ani neviem co povedat.

Miso

Anonymný povedal(a)...

Fascinujúce čítanie. Neviem čím to je, ale po prečítaní tejto básne ostáva v človeku taký pokoj a dobrý pocit. Ten žobrák je v básni vykreslený naozaj reálne. A pekné na tejto básni je to, že jej hlavný hrdina je človek, ktorý každý deň sedí na nejakom moste, stovky ľudí prejdú bez povšimnutia okolo neho a pritom sa v tom človeku môže skrývať toľko toho dobrého. Po prečítaní básne to pre mňa už nie je len žobrák, ale milý, láskavy pán, strážca mosta.
Vďaka za túto báseň !

Anonymný povedal(a)...

...z celeho bloku ma tato basen oslovila jednoznacne najviac, z mojho pohladu je neporovnatelna s ostatnymi...

Anonymný povedal(a)...

na jednu stranu je to velmi smutna basen, na druhu stranu som sa musel po jej precitani usmievat :--D

Anonymný povedal(a)...

Krasna basen a v prvom rade velmi ludska. Najradsej by som sem napisala par stran hvalospevov, ale pravda je taka, ze som ostala uplne bez slov. Dakujem basnikovi za tuto nadhernu poezio. Laura

Anonymný povedal(a)...

Tak tato basen sa ma dotkla. Neuveritelne, aku silu moze mat poezia

Anonymný povedal(a)...

Neviem ci je to basen (chyba tam ake take rymovanie), ale aj tak je to skvele dielo, plne ludskosti a silych myslienok.
.lojzo.