nedeľa 7. júna 2009

Ukradnuté roky a čarovný klobúk



Ukradnuté roky a čarovný klobúk

Počuli ste už o čarovnom klobúku?
Ukrýva plno príhod o princeznách, drakoch
i všakovakých škriatkoch

Lietajúce ryby majú v ňom svoje more
A každé ráno v tom čarovnom klobúku
Vyjde dúha na obzore

Starý otec taký klobúk mával
A keď sme išli von,
vždy ho na hlave nosieval

Vyzeral v ňom skvostne
Ako dáky veľký pán
Vykračoval si v ňom radostne
Ani taký pestrofarebný páv

Ej môj dedo, to bol huncút
Vždy mal nejakú príhodu
Ukrytú v čarovnom klobúku
Ešte si pamäťam
Ako zvykol o drakoch mi rozprávať
Keď išli sme na lúku
Babičke kvety natrhať

A potom
Už nebolo ani klobúku, ani detstva
Len hlučné zvuky sirény
Vojnového šialenstva

Ej môj dedo, to bol huncút...



12 komentárov:

Anonymný povedal(a)...

velmi emotivne

xavier povedal(a)...

Este skor, nez som si precital basen ma zaujal ten obrazok, ktory je naozaj fascinujuci. Chvilu som od neho nemohol odtrhnut zrak. Uz vtedy som vycitil, ze tato basen bude nieco vynimocne. A naozaj. Ukradnute roky je naozaj nadherna basen. Tolko citu pre detail, tak jemne nacrtnutie spomienok. V podstate by sa dala rozdelit na dve casti. Prva je uzasna, posobi ako basen rozpravka. A druha je tiez uzasna. Basnikovi stacilo par riadkov v zavere basne, aby dal basni neuveritelnu hlbku.A prave posledny riadok basne, ktory by mozno nejaky iny spisovatel ani nepridal do nej, podciarkuje prenadhernu myslienku. Aj ked sa tato basen zacina ako rozpravka, konci sa velmi smutne a dotkne sa urcite kazdeho kto ju pochopi.

Anonymný povedal(a)...

xavier, zhrnul si to naozaj velmi dobre. je to naozaj uzasna basen, ale treba ju aj chapat a na to treba igor trochu poznat

Anonymný povedal(a)...

Hoci by sa ta basen mozno na prvz pohlad mohla zdat jednoducha, ukryva v sebe neskutocne vela citu, nehy a nadhernej sentimentalnosti. Matis

Anonymný povedal(a)...

pocula som ju v tvojom podani, tak som si ju uzila opat..tragické si neopisal sentimentalne..nie depresia, len prirodzeny smutok na konci..esteze sa da vzdy vratit na rozpravkovy zaciatok..aspon tu, ak uz nie v zivote..iv

Anonymný povedal(a)...

Dojalo ma to

Anonymný povedal(a)...

Prekrasne.... nemam k tomu co dodat

Anonymný povedal(a)...

No je ten Igor ale umeleec, len co je pravda

Anonymný povedal(a)...

Velmi pekna kompozia a krasna basen plna nadhernych myslienok
.lojzo.

Anonymný povedal(a)...

No, klobuk dole, tato je ozaj skvela... i ked smutna... Monika:-)

Anonymný povedal(a)...

Skvela, neuveritelna, prenadherna !

Igor, tvoje basne su stale lepsie a lepsie !

O chvilu uz bude tazsie napisat komentik k basni ako basen samotnu. Pomaly mi uz dochadzaju totiz tie superlativa :-))))

TOMAS

Anonymný povedal(a)...

uplne zivo si toho deduska vieb vybavit, nechavam sa unasat tymito versikmi